tisdag 6 juni 2023

Marknadsafton och Österlen

Nu har mina fina tulpaner blommat över men jag ska spara lökarna och hoppas på att dom blommar lika fint nästa år.


I torsdags var det marknadsafton på stan. Vi har som tradition att gå tillsammans jag och mina fotbollsmammor. I år kunde jag inte vara med så länge eftersom jag behövde hem o packa inför vår resa till Österlen.

Ett glas vin och lite mat på Amici hann jag i alla fall med och lite shopping förståss.


    I fredags slutade jag kl 15, åkte hem o hämtade väskorna sen hämtade vi upp L & T och började vår resa till Skåne och Österlen.

Första natten sov vi på Statt i Hässleholm. Ett jättefint hotell som jag absolut kan tänka mig att bo på igen.



Lördag

Efter en god hotellfrukost hoppade vi in i bilen och fortsatte vår resa mot Österlen.
Vårt första stopp blev fina Åhus.



När vi kom till Österlen började vi med att besök Kivik.




När vi var klara på musteriet var det dags för lite lunch. Den tog vi i Sillaluckan i hamnen.





Ett besök på Olof Viktors blev det också. Det är ju gott fika där.



Vi köpte med oss lite chark till kvällsmat som vi åt vid hotellet.


Rapsen har nästan blommat över tyvärr.


Blev en jättefin solnedgång.



Söndag

När vi vaknade stod det en korg med frukost utanför dörren. Så mysigt. Eftersom det var som varmt o härligt tog vi med korgen ut och åt frukost i solen. Bästa starten på dagen. 



Efter frukosten åkte vi direkt till Karl-Fredrik på Eklaholm. Vi var där precis när dom öppnade vilket var perfekt för det var inte alls mycket folk.




L hade bara en önskning med den här resan och det var att åka till Smygehuk. Självklart gjorde vi det.





På väg tillbaka från Smygehuk stannade vi i Ystad och åt lunch.


Åkte även till Ystad Havsbad och tittade lite.





In i bilen igen, nästa stopp Kåseberga och Alestenar.





Jag hade hoppats på att vallmon skulle blomma, och det gjorde den. Inte så mycket som mitt i sommaren men i alla fall lite grann. Så glad för det.




Ett stopp i Simrishamn hann vi också med. Där har husen så fina dörrar och elskåpen är så fint målade.





Avslutade dagen med ett besök vid Glimmingehus.



Måndag

Hotellet som vi bodde på hette Hotell Borrby och låg mitt ute på landet.
Jag tycker det är lite konstigt att man fick kalla det hotell för jag tror bara det fanns 5 st rum. Passade bättre att kalla det Bed & Breakfast.

Utsikt över ängarna från "hotellet".

M hade en önskan om att åka Gunnarhögs Gårdsbutik och köpa rapsolja så det började vi dagen med.


Sen åkte vi till 3 st olika stränder.

Sandhammaren





Gjorde ett stopp på Nordic Sea Winery i Simrishamn för lunch.





Knäbäckshusen





Haväng



Eftersom det var sista kvällen och jättefint väder bestämde vi oss för att köpa med pizza och äta på stranden. Det enda dåliga med den här resan var att det fortfarande fanns väldigt få restauranger som hade öppet.




Tisdag

Hemresa med ett självklart stopp i Gränna.


Åh vilken jättetrevlig resa det blev med bästa sällskapet. Hoppas att Ni vill göra någon mer resa tillsammans med oss L & T? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar