fredag 8 september 2023

Kroatien 2023

Äntligen har vi fått lite sol! Vi har varit på en veckas semester i härliga Kroatien. Vi bodde som två gånger tidigare i Baska Voda. Vi gillar verkligen det stället.

Åkte med flyget från Örebro i fredags. Så smidigt. Flygresan tog bara 2 timmar och 20 minuter. Sen var det ca 1,5 timme från Split till hotellet.

När bussen släppt av oss kom värdinnan för hotellet och visade vägen. Jättebrant sista biten med massor av trappor.

När vi kom fram bjöd hon på öl och snacks och färska fikon från trädgården.

Eftersom klockan började bli mycket bytte vi om lite snabbt och gick ner till centrum och åt. Jag tog en skaldjursrisotto.

Blev tidig hemgång eftersom vi var trötta efter arbetsveckan.

Lördag

Medans jag tog en morgondusch stack M iväg och köpte färskt bröd till frukosten. Så gott med färskt bröd. Vi hade en jättemysig liten terrass på hotellet där vi kunde sitta och äta frukost.
Efter frukosten var vi ivriga att komma iväg till stranden. Så härligt att äntligen få ta ett dopp i havet. Det är stenstränder så man måste ha badskor men det gör ingenting, alla har det.

Efter några timmar blev vi sugna på lunch. Vi åt den på en mysig restaurang på stranden. Jag tog en mozzarella toast.

Efter lunchen solade vi en stund sen gick vi till hotellet och duschade och bytte om.

Bestämde träff med C & S som bor på ett annat hotell. Tog varsin drink i solnedgången innan vi gick och åt.

En härlig start på semestern.

Söndag

Upp till vårt hotell var det hela 100 trappsteg. Bra träning.

På söndagen tog vi en promenad till den mysiga grannbyn Brela.

På eftermiddagen blev det lite mulet men det var ändå skönt. Tog en liten dryckespaus på vägen tillbaka till Baska Voda.

Måndag

Vaknade upp till värsta stormen, så tråkigt men det var ändå varmt. Efter frukosten bestämde vi oss snabbt för att åka in till Makarska. Upptäckte att det bara var några minuter kvar till bussen skulle gå så det blev en riktigt språngmarsch upp för den branta backen till busshållsplatsen. Bussresan tog ca 20 minuter. Vi började med att gå till gamla stan.

Sen gick vi till hamnen och tittade på båtar. Det blåste alldeles förskräckligt. Till lunch åt vi varsin pizza slice.

Efter lunchen gick vi upp på ett berg där det var jättefin utsikt.

Softade lite på stranden innan vi tog bussen tillbaka till Baska Voda.

Innan vi gick till hotellet för att göra oss i ordning för kvällen tog vi en drink och tittade på dom stora vågorna som blev pga blåsten.

Tisdag

Det blåste tyvärr fortfarande men inte alls lika mycket som på måndagen.
Det blev en härlig dag på stranden.

Drinkpaus.

Avslutade dagen med att fota solnedgång och äta på restaurang.

Onsdag

Dagarna ser ganska lika ut, några timmar på stranden. lunchpaus, fix på hotellet och restaurangbesök. Precis som det ska vara när det är semester.

När vi kom tillbaka till hotellet från stranden stod det en överraskning på vårt rum.

Världens bästa hotellvärdinna hade bakat till alla sina gäster. Det är inte så stort hotell. Bara 8 rum.
Hur gulligt är inte det.

På kvällen tog vi en promenad till Brela där vi hade bokat bord på en restaurang som låg precis vid stranden. Perfekt ställe att sitta o äta på och titta på solnedgången. Mysigaste kvällen.

Jag åt Cevapcici (köttfärsjärpar) som är en typisk kroatisk rätt. Gissa om alla skrattade när jag ätit upp och M kollade med kocken vad det var för kött. LAMM! Jag äter inte lammkött. Så kan det gå.

Torsdag

Innan vi åkte på vår resa hade vi bestämt att någon dag skulle vi hyra båt. Tyvärr fick det bli den allra sista dagen pga all blåst.

Första stoppet blev vid en vik där J & G kunde snorkla.

Sen åkte vi till ön Brac, där alla utom M och jag simmade in till den kända stranden Zlatni Rat.
Vi bodde ju på Brac för några år sedan så vi hade redan varit på den stranden.

Sen åkte vi vidare till ön Hvar där vi stannade på ett mysigt ställe och åt lunch.

På vägen tillbaka blev det badstopp igen. Det turkosa vattnet var helt fantastiskt.

Vi såg faktiskt delfiner 2 ggr. Svåra att få med på bild.

Tog dom sista solnedgångsbilderna innan det var dags för det sista restaurangbesöket.

Blev tidig hemgång för bussen kom redan kl 6 dagen därpå.

Tack Kroatien för den här gången, vi kommer tillbaka!